Tuesday 8 January 2013

PENILAIAN MAKRO PENGAJARAN


i) PENILAIAN MIKRO PENGAJARAN
Pengenalan
Saya telah mengadakan membuat penilaian terhadap rakaman pengajaran mikro dalam langkah pengukuhan untuk mengukuh pengenalan murid-murid terhadap bahan-bahan yang digunakan untuk bersuci yang diajar dalam rakaman itu. Murid-murid tidak dibahagikan kepada kumpulan dan cara pengajaran adalah menyeluruh di dalam kelas. Langkah pengukuhan ini dijalankan dalam bentuk kumpulan iaitu aktiviti puzzle yang dapat mengabungkan gambar yang diberikan dalam masa yang paling singkat.

Kelemahan
  1. Tulisan saya di papan hitam tidak begitu jelas dan menyebabkan kumpulan di barisan belakang sukar  mengecam dan melihat perkataan-perkataan  yang diberikan.
  2. Arahan tidak jelas menyebabkan salah satu kumpulan tidak dapat mendengar arahan dengan jelas dan menyebabkan ada ahli kumpulantidak dapat menyiapkan tugasan awal. Kawalan kelas yang kurang juga dengan  jelas telah menimbulkan disiplin murid yang tidak baik.
  3. Saiz alat bantu mengajar adalah kurang memuaskan iaitu terlalu kecil. Contohnya gambar dan puzzle yang digunakan dalam aktiviti kumpulan bersaiz kecil dan ini menimbulkan kesempatan terhadap pelajar lain untuk membuat aktiviti lain. Ini adalah disebabkan murid kurang berminat dengan aktiviti tersebut.
  4. Bahasa yang digunakan oleh guru adalah bahasa yang dialeknya orang utara. Bahasa yang dipengaruhi oleh bahasa kedaerahan boleh menimbulkan masalah komunikasi di antara guru dan murid. Murid tidak faham tentang bahasa atau dialek yang digunakan oleh guru menyebabkan arahan tidak jelas. Ini akan menjejaskan murid kerana factor tidak faham akan kehendak arahan.
  5. Tumpuan guru hanya berada di depan kelas sahaja. Ini menyebabkab murid yang duduk di belakang kelas kurang memberi tumpuan terhadap  pengajaran dan arahan dan soalan guru. Kesan dari perkara ini sekiranya ada murid pemulihan maka ia akan menyebabkan murid tersebut ketinggalan dalam menerima arahan dan penjelasan.
Kekuatan
  1. Aktiviti puzzle telah menimbulkan minat belajar murid-murid. Perasaan ingin menang menyebabkan mereka berlumba-lumba untuk menyiapkan puzzle dan menulis dapatan yang mereka perolehi di papan putih.
  2. Semangat dan nilai bekerjasama yang diterapkan dalam aktiviti kumpulan telah diterapkan oleh guru tersebut. Semua ahli kumpulan bekerjasama untuk menyiapkan puzzle dan ini menimbulkan semangat berkeyakinan tinggi.
  3. Suara guru yang jelas menyebabkan  komunikasi di dalam kelas terjadi.
Cara memperbaiki
  1. Guru dicadangkan menggunakan kad imbasan untuk membekalkan ayat-ayat latihan kepada murid-murid. Tulisan kad imbasan yang lebih besar dan jelas akan menyenangkan murid-murid menjawab kehendak soalan.
  2. Arahan saya akan dirancang dengan lebih jelas, mudah difaham dan menggunakan bahasa yang sesuai dengan murid-murid.
  3. Aktiviti set induksi lebih baik dirancang dengan  menggunakan aktiviti meneka agar dapat menjana minda murid dengan berkesan.
  4. Aktiviti kumpulan lebih baik dibentangkan di hadapan kelas mengikut kumpulan masing-masing dan ketua kumpulan berperanan sebagai pembentang.
KESIMPULAN
Dalam usaha untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan menangani masalah yang dihadapi , guru perlu bekerja keras untuk menggalakkan murid-murid dalam kelas saya untuk bertutur dalam bahasa Melayu di dalam kelas. Galakan dan sokongan perlu diberi untuk mengikiskan perasaan malu di kalangan mereka untuk bertutur dalam bahasa Melayu. Aktiviti bercerita juga akan saya jalankan untuk menambahkan minat mereka bertutur dalam bahasa Melayu.

No comments:

Post a Comment