i) PENILAIAN MIKRO PENGAJARAN
Pengenalan
Saya telah mengadakan membuat penilaian terhadap rakaman pengajaran
mikro dalam langkah pengukuhan untuk mengukuh pengenalan murid-murid terhadap
bahan-bahan yang digunakan untuk bersuci yang diajar dalam rakaman itu.
Murid-murid tidak dibahagikan kepada kumpulan dan cara pengajaran adalah
menyeluruh di dalam kelas. Langkah pengukuhan ini dijalankan dalam bentuk
kumpulan iaitu aktiviti puzzle yang dapat mengabungkan gambar yang diberikan
dalam masa yang paling singkat.
Kelemahan
- Tulisan saya di papan hitam tidak begitu jelas dan
menyebabkan kumpulan di barisan belakang sukar mengecam dan melihat perkataan-perkataan yang diberikan.
- Arahan tidak jelas menyebabkan salah satu kumpulan tidak
dapat mendengar arahan dengan jelas dan menyebabkan ada ahli kumpulantidak
dapat menyiapkan tugasan awal. Kawalan kelas yang kurang juga dengan jelas telah menimbulkan disiplin murid
yang tidak baik.
- Saiz alat bantu mengajar adalah kurang memuaskan iaitu
terlalu kecil. Contohnya gambar dan puzzle yang digunakan dalam aktiviti
kumpulan bersaiz kecil dan ini menimbulkan kesempatan terhadap pelajar
lain untuk membuat aktiviti lain. Ini adalah disebabkan murid kurang
berminat dengan aktiviti tersebut.
- Bahasa yang digunakan oleh guru adalah bahasa yang
dialeknya orang utara. Bahasa yang dipengaruhi oleh bahasa kedaerahan
boleh menimbulkan masalah komunikasi di antara guru dan murid. Murid tidak
faham tentang bahasa atau dialek yang digunakan oleh guru menyebabkan
arahan tidak jelas. Ini akan menjejaskan murid kerana factor tidak faham
akan kehendak arahan.
- Tumpuan guru hanya berada di depan kelas sahaja. Ini
menyebabkab murid yang duduk di belakang kelas kurang memberi tumpuan
terhadap pengajaran dan arahan dan
soalan guru. Kesan dari perkara ini sekiranya ada murid pemulihan maka ia
akan menyebabkan murid tersebut ketinggalan dalam menerima arahan dan
penjelasan.
Kekuatan
- Aktiviti puzzle telah menimbulkan minat belajar
murid-murid. Perasaan ingin menang menyebabkan mereka berlumba-lumba untuk
menyiapkan puzzle dan menulis dapatan yang mereka perolehi di papan putih.
- Semangat dan nilai bekerjasama yang diterapkan dalam
aktiviti kumpulan telah diterapkan oleh guru tersebut. Semua ahli kumpulan
bekerjasama untuk menyiapkan puzzle dan ini menimbulkan semangat
berkeyakinan tinggi.
- Suara guru yang jelas menyebabkan komunikasi di dalam kelas terjadi.
Cara memperbaiki
- Guru dicadangkan menggunakan kad imbasan untuk
membekalkan ayat-ayat latihan kepada murid-murid. Tulisan kad imbasan yang
lebih besar dan jelas akan menyenangkan murid-murid menjawab kehendak
soalan.
- Arahan saya akan dirancang dengan lebih jelas, mudah difaham
dan menggunakan bahasa yang sesuai dengan murid-murid.
- Aktiviti set induksi lebih baik dirancang dengan menggunakan aktiviti meneka agar dapat
menjana minda murid dengan berkesan.
- Aktiviti kumpulan lebih baik dibentangkan di hadapan
kelas mengikut kumpulan masing-masing dan ketua kumpulan berperanan
sebagai pembentang.
KESIMPULAN
Dalam usaha untuk meningkatkan
kualiti pengajaran dan menangani masalah yang dihadapi , guru perlu bekerja
keras untuk menggalakkan murid-murid dalam kelas saya untuk bertutur dalam
bahasa Melayu di dalam kelas. Galakan dan sokongan perlu diberi untuk
mengikiskan perasaan malu di kalangan mereka untuk bertutur dalam bahasa
Melayu. Aktiviti bercerita juga akan saya jalankan untuk menambahkan minat
mereka bertutur dalam bahasa Melayu.
No comments:
Post a Comment