PENGENALAN
Saya
telah menjalankan makro pengajaran yang bertajuk “Kebersihan” berdasarkan
pantun 2 kerat dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia Sk. Bangau-Bangau Tahun 2.
Kelas saya adalah kelas Tahun 2 Marikh dan jumlah murid adalah sebanyak 15
orang. Makro pengajaran ini dijalankan selama 30 minit.
KEKUATAN
Selepas saya menjalankan makro pengajaran ini, saya
dapati bahawa kekuatan dan kelebihan saya adalah murid faham serta berminat
dalam topik tersebut. Berdasarkan tajuk yang saya ajar ini, saya dapati
pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan dengan menggunakan kaedah
menunjukkan bersoaljawab agak berkesan. Murid dapat menamakan jenis-jenis cara
menjaga kesihatan berdasarkan pantun 2 kerat yang diperdengarkan. Malah murid
juga dapat menjelaskan tentang cara membersihkan diri berdasarkan gambar dalam
lembaran kerja yang ditunjukkan. Melalui pembelajaran hari ini, murid bukan setakat
dapat menamakan cara menjaga kebersihan malah murid dapat membaca pantun mengikut
sebutan dan intonasi yang betul.
Sebelum ini, saya
dapati bahawa tahap kefahaman murid dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia adalah
agak kurang berbanding dengan subjek-subjek lain. Walaupun murid-murid faham
serta tahu cara-cara membersihkan diri yang mereka tahu tetapi apabila minta
mereka nyatakan dalam Bahasa Malaysia, ini agak sukar bagi mereka untuk
meluahkan. Tetapi apa yang saya
perhatikan selepas pengajaran dan pembelajaran pada hari ini, saya dapati
bahawa murid-murid bukan sekadar tahu mengeja malah dapat bercerita tentang
cara menjaga kebersihan mereka apabila dewasa nanti. Walaupun perkataan atau
ayat yang mereka luahkan agak singkat tetapi melalui pengajaran dan
pembelajaran pada hari ini, sekurang-kurangnya mereka dapat berkomunikasi
bersama guru dengan betul dari segi tatabahasa serta laras bahasa dan bukannya
sekadar tahu bahasa ibunda mereka sahaja.
Oleh itu, saya
menggunakan kaedah bersoaljawab untuk menjelaskan cara menjaga kebersihan diri yang hendak disampaikan serta meminta mereka
membaca pantun 2 kerat yang saya tunjukkan di papan putih.
Selain itu, saya juga minta murid membaca pantun mengikut
intonasi dan bertanya pada k tentang tentang maksud pantun tersebut. Melalui
cara ini, mereka bukan sekadar dapat mengetahui cara menjaga kebersihan malah dapat
berkomunikasi dengan guru. Justeru mengeratkan hubungan di antara guru dan
murid.
KELEMAHAN
Walaupun begitu, saya mengetahui bahawa terdapat
kelemahan dalam makro pengajaran saya ini. Suara saya hendaklah lebih lantang dan
jelas supaya dapat didengar oleh semua murid.
Masalah lain yang saya hadapi ialah semasa saya meminta
murid untuk membaca pantun, sebutan adalah tidak jelas dan masih teragak-agak
untuk menuturkan setiap bait-bait pantun tersebut. Ada segelintir murid yang
masih tidak berani bertanya dan ada juga segelintir murid yang tidak jelas
tentang maksud pantun yang diperdengarkan. Ini menunjukkan murid masih kurang
berkeyakinan dalam mengikuti aktiviti yang dijalankan.
LANGKAH MENGATASI
Untuk
meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran saya, terdapat beberapa
langkah mengatasi yang hendak dilakukan selepas saya menjalankan refleksi.
Sepatutnya saya hendaklah mencuba sedaya upaya untuk merangsangkan minat
pembelajaran murid-murid sepanjang pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Saya
wajar berusaha mahir dalam pendekatan sosial dan psikologi supaya lebih
memahami anak murid saya.
Selain itu, saya juga akan lebih kerap minta murid
bentangkan hasil kerja di hadapan kelas, saya percaya dengan cara ini murid
akan lebih berani lagi dan tidak akan berasa malu-malu lagi pada masa hadapan
apabila berhadapan dengan orang.
No comments:
Post a Comment