Tuesday 8 January 2013

MAKRO PENGAJARAN


PENGENALAN
            Saya telah menjalankan makro pengajaran yang bertajuk “Kebersihan” berdasarkan pantun 2 kerat dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia Sk. Bangau-Bangau Tahun 2. Kelas saya adalah kelas Tahun 2 Marikh dan jumlah murid adalah sebanyak 15 orang. Makro pengajaran ini dijalankan selama 30 minit.

KEKUATAN
Selepas saya menjalankan makro pengajaran ini, saya dapati bahawa kekuatan dan kelebihan saya adalah murid faham serta berminat dalam topik tersebut. Berdasarkan tajuk yang saya ajar ini, saya dapati pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan dengan menggunakan kaedah menunjukkan bersoaljawab agak berkesan. Murid dapat menamakan jenis-jenis cara menjaga kesihatan berdasarkan pantun 2 kerat yang diperdengarkan. Malah murid juga dapat menjelaskan tentang cara membersihkan diri berdasarkan gambar dalam lembaran kerja yang ditunjukkan. Melalui pembelajaran hari ini, murid bukan setakat dapat menamakan cara menjaga kebersihan  malah murid dapat membaca pantun mengikut sebutan dan intonasi yang betul.
 Sebelum ini, saya dapati bahawa tahap kefahaman murid dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia adalah agak kurang berbanding dengan subjek-subjek lain. Walaupun murid-murid faham serta tahu cara-cara membersihkan diri yang mereka tahu tetapi apabila minta mereka nyatakan dalam Bahasa Malaysia, ini agak sukar bagi mereka untuk meluahkan.  Tetapi apa yang saya perhatikan selepas pengajaran dan pembelajaran pada hari ini, saya dapati bahawa murid-murid bukan sekadar tahu mengeja malah dapat bercerita tentang cara menjaga kebersihan mereka apabila dewasa nanti. Walaupun perkataan atau ayat yang mereka luahkan agak singkat tetapi melalui pengajaran dan pembelajaran pada hari ini, sekurang-kurangnya mereka dapat berkomunikasi bersama guru dengan betul dari segi tatabahasa serta laras bahasa dan bukannya sekadar tahu bahasa ibunda mereka sahaja.
 Oleh itu, saya menggunakan kaedah bersoaljawab untuk menjelaskan cara menjaga kebersihan diri  yang hendak disampaikan serta meminta mereka membaca pantun 2 kerat yang saya tunjukkan di papan putih.
Selain itu, saya juga minta murid membaca pantun mengikut intonasi dan bertanya pada k tentang tentang maksud pantun tersebut. Melalui cara ini, mereka bukan sekadar dapat mengetahui cara menjaga kebersihan malah dapat berkomunikasi dengan guru. Justeru mengeratkan hubungan di antara guru dan murid.

KELEMAHAN
Walaupun begitu, saya mengetahui bahawa terdapat kelemahan dalam makro pengajaran saya ini. Suara saya hendaklah lebih lantang dan jelas supaya dapat didengar oleh semua murid.
Masalah lain yang saya hadapi ialah semasa saya meminta murid untuk membaca pantun, sebutan adalah tidak jelas dan masih teragak-agak untuk menuturkan setiap bait-bait pantun tersebut. Ada segelintir murid yang masih tidak berani bertanya dan ada juga segelintir murid yang tidak jelas tentang maksud pantun yang diperdengarkan. Ini menunjukkan murid masih kurang berkeyakinan dalam mengikuti aktiviti yang dijalankan.

LANGKAH MENGATASI
            Untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran saya, terdapat beberapa langkah mengatasi yang hendak dilakukan selepas saya menjalankan refleksi. Sepatutnya saya hendaklah mencuba sedaya upaya untuk merangsangkan minat pembelajaran murid-murid sepanjang pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Saya wajar berusaha mahir dalam pendekatan sosial dan psikologi supaya lebih memahami anak murid saya.
Selain itu, saya juga akan lebih kerap minta murid bentangkan hasil kerja di hadapan kelas, saya percaya dengan cara ini murid akan lebih berani lagi dan tidak akan berasa malu-malu lagi pada masa hadapan apabila berhadapan dengan orang.


No comments:

Post a Comment