Bahasa Melayu juga berfungsi sebagai
bahasa ilmu.
Bahasa
ilmu adalah bahasa yang digunakan untuk mengungkap ilmu dan memiliki ciri-ciri
yang tersendiri. Perkara 152 Perlembagaan Negara telah menjamin dan mengiktiraf
bahawa Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan seterusnya sebagai bahasa
ilmu. Dasar Pendidikan Kebangsaan sebagai peneguhnya iaitu memberi halatuju
kepada Bahasa Melayu dalam sistem pendidikan negara. Bahasa Melayu dinobatkan
sebagai bahasa ilmu apabila wujudnya Akta Pelajaran 1961. Antaranya menyebut mengenai
peruntukan bagi perkembangan yang progresif bagi suatu sistem pelajaran dimana
bahasa kebangsaan adalah menjadi bahasa pengantar utama dalam institusi
pendidikan. Menurut ensiklopedia keluaran Dewan Bahasa dan Pustaka menjelaskan
bahawa Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu ialah peranan Bahasa Melayu sebagai
bahasa pengantar ilmu pengetahuan atau sebagai alat untuk menyampaikan ilmu
pengetahuan moden seperti fizik, kimia, kejuruteraan, perubatan, ekonomi,
undang-undang, kesusasteraan, dan agama. Bahasa ilmu ialah
bahasa yang mampu menjadi perantaraan bagi penyampaian ilmu pengetahuan
sehingga ke peringkat tinggi. Bahasa Melayu harus boleh berfungsi sebagai
bahasa akademik yang lengkap dengan laras-laras bahasa untuk memperkatakan
pelbagai hal baru dalam aneka bidang ilmu moden. Ciri-ciri yang terdapat dalam Bahasa Melayu itu yang
menjadikannya sebagai bahasa wahana ilmu kerana kemantapan yang ada memudahkan
ia menyerap pelbagai budaya ilmu.. Oleh yang demikian, Bahasa Melayu mampu
merealisasikan gagasan 1Malaysia melalui bahasa yang boleh membawa kemajuan
dengan semangat semua kaum bersama-sama berusaha dan berjaya.
Di dalam institusi pendidikan pula,
Bahasa Melayu memainkan peranan penting dalam membentuk insan yang cemerlang
dan ada jati diri sebagai rakyat Malaysia yang berbudi bahasa, bersopan-santun
serta saling hormat-menghormati dengan tidak hanya berkomunikasi bersama
satu-satu kaum tertentu sahaja. Ini sejajar dengan gagasan 1Malaysia yang
dirancang bagi mewujudkan rasa hormat-menghormati antara semua kaum termasuk
menghormati adat resam serta budaya kaum lain. Rasa hormat ini juga menuntut
kita tidak mengeluarkan kata-kata kesat tentang kaum lain dan juga tidak
mempersoalkan mana-mana peruntukan undang-undang yang menyentuh sensitiviti
kaum.
No comments:
Post a Comment